JellyPages.com

Sunday, November 14, 2010

butir-butir keinsafan

Malam yang amat tenang..dengan bunyi titisan air hujan yang rintik-rintik..begitu mendamaikan perasaan yang gundah gelana ini..cahaya suram lampu tidur ku turut mengikut liuk lentok alunan perasaan ku ini…suasana pada malam ini seakan-akan memahami perasaan ku yang agak sedikit gusar dan tidak tenang..Fuad Asyraf aku tinggalkan sebentar kerana aku jari jemari ini ingin sekali beralun di papan kekunci ini..aku meminta izinnya untuk menulis seketika..

Perasaan ini semakin lama semakin gusar dan gundah..aku tak tahu apa sebabnya..badan ku seakan di goncang kuat,jantungku seakan di gendang gagah…sendiku seakan di patah-patahkan bila aku melihat mangsa letusan Gunung Merapi yang melanda Jogjakarta bulan lalu..semua ini bermula saat aku membulatkan anak mataku menonoton rancangan dokumentari yang di siarkan oleh siaran televisyen swasta..Ya Allah! Subhanallah betapa dasyatnya letusan gunung itu..sampai mampu menghancurkan bebrapa buah kampong di kawasan sekitarnya..aku melihat sisa-sisa yang tinggal apabila gunung itu memuntahkan isinya..pilu hati ini tika melihat teratak yang di tinggalkan bila sang merapi mengamuk..hati ku di pukul pilu bila aku mendengar cerita seorang anak yang meratapi pemergian ayahnda tersayang..di saat ayahnda masih di atas moto..sang merapi terus memuntahkan isinya..dapat ku lihat moto dan topi keledar yang masih lagi tersandar di teratak itu..pilunya terasa..tak dapat ku bayangkan andai aku di tempatnya..pasti longlai tubuhku saat melihat semua itu..


entahla..semalaman duduk memikirkan semua itu..aku bersyukur kerana semua itu tak menimpa keluargaku..hiba terus menyelusuri urat-urat hatiku...bila aku melihat sebuah kampung yang dahulunya meriah yang dulunya bingit dengan suara kanak-kanak riang bermain di halaman rumah..kini tiada lagi semua itu...dan mungkin anak-anak itu telah kembali pada yang Maha Esa..pasti laman itu turut merindui suara anak-anak itu..tersentap hati ini tika melihat sang fauna turut menjadi korban amukan merapi..ahh..pasti fauna itu menjerit kebingitan saat meletusnya merapi..

menangis hati ini saat aku melihat jenazah yang masih belum di kebumikan..melihat tangan comel yang terbakar..pasti perit tika terkena muntahan merapi..sehingga hangus aku melihat...Ya Allah..jika api di dunia ini sudah seperit itu tak dapat aku bayangkan bahangnya api di nerakaMu nanti Ya Allah...pasti perit menahan kesakitan tika malaikat maut mengambil nyawa mangsa korban amukan merapi itu..Nauzubillah..AL FATIHAH pada yang telah terkorban..semoga rohnya tenang dan aman di sana...amin..

melihat tragedi ini aku terfikir betapa singkatnya hidup kita di dunia..aku terfikir..harta benda hanyalah hiasan..yang di bawa kesana adalah bekalan amalan kita di dunia..solat kita..amalan kita..semuanya akan di soal di akhirat..tika ini aku merasa diriku amat hina...aku berasa aku semakin jauh dengan Penciptaku...aku semakin jauh di telan tipu daya dunia yang semakin tua dan menunggu hari kehancurannya..

melihat tragedi ini timbul butir-butir keinsafan..aku mula mengenangkan sgala perbuatanku di dunia ini...ternyata aku masih belum terlambat..aku masih ada peluang itu..pintu taubat itu sentiasa terbuka....aku sedang mencuba..aku masih mencuba..kematian itu pasti akan datang menjemputku...hanya Allah sahaja yang tahu...dan pastinya sudah tercatat di luh mahfuz..

aku sentiasa memohon hidayah ALLAH...aku mahukan ketenangan yang sudah lama aku dambakan...aku mahukan ketenangan itu...aku rindukan ketenangan itu...

No comments:

Post a Comment